Soluk Mavi Nokta

Soluk Mavi Nokta, 14 Şubat 1990’da NASA’nın Voyager 1 uzay aracı tarafından Güneş’ten 3,7 milyar mil (6 milyar kilometre) mesafede çekilmiş Dünya’nın fotoğrafıdır. Fotoğraf, bilim adamı Carl Sagan’ın “Soluk Mavi Nokta: Uzayda İnsan Geleceğinin Vizyonu” adlı kitabının başlığına ilham verdi: “O noktaya tekrar bakın. İşte burada. Bu evde. Bu biziz.”

Soluk Mavi Nokta nedir?

Soluk Mavi Nokta, 14 Şubat 1990’da NASA’nın Voyager 1 uzay aracı tarafından çekilen Dünya’nın ikonik bir fotoğrafıdır.

Voyager 1, görev yöneticilerinin son kez evlerine bakmalarını emrettiğinde Neptün’ün ötesinde ve Güneş’ten yaklaşık 3,7 milyar mil (6 milyar kilometre) uzakta güneş sisteminden çıkıyordu. Güneş sistemimizin ilk “aile portresini” oluşturmak için kullanılan 60 resim serisini çekti.

Soluk Mavi Nokta olarak bilinen fotoğraf, Dünya’yı dağınık bir güneş ışını içinde gösterir. Voyager 1 o kadar uzaktaydı ki, onun bakış açısından Dünya sadece bir piksel büyüklüğünde bir ışık noktasıydı. Fotoğraf, dünyayı uzayın sonsuzluğu içinde tek başına  gezegenimizi gösteriyordu.

Bu veri görselleştirme, Voyager 1’in Şubat 1990’daki perspektifinden aile portresi görüntüsünü göstermek için gerçek uzay aracı yörünge verilerini kullanır. NASA / JPL-Caltech

Aile Portresi

Dünyaya ek olarak, Voyager 1, Neptün, Uranüs, Satürn, Jüpiter ve Venüs’ün görüntülerini yakaladı. Birkaç kilit üye çekimde görünmedi. Mars, kamerada sıçrayan dağınık güneş ışığı tarafından gizlendi, Merkür Güneş’e çok yakındı ve cüce gezegen Plüton ise çok küçük, uzak ve tespit edilemeyecek kadar karanlıktı .

Görüntüler insanlara kendi dünyaları ve komşuları hakkında hayranlık uyandıran ve benzeri görülmemiş bir bakış açısı kazandırdı. Dünya gibi, her gezegen sadece bir ışık lekesi olarak görünür. (Uranüs ve Neptün, 15 saniyelik kamera pozlamaları sırasında uzay aracı hareketi nedeniyle uzamış görünüyor.)

Aile portresi, bir uzay aracının, güneş sistemimizi fotoğraflamaya çalıştığı ilk ve tek proje olmaya devam ediyor. Sadece üç uzay aracı böyle bir mesafeden böyle bir gözlem yapabilicek kadar uzaklaştı, Voyager 1, Voyager 2 ve New Horizons.

Sagan’ın Rüya Karesi

Carl Sagan, ABD uzay programında önemli bir isimdi. Önde gelen gezegensel bilim adamı, 1950’lerden başlayarak NASA’nın danışmanıydı.

Sagan ayrıca Voyager Görüntüleme Ekibi’nin bir üyesiydi. 1981’de, dünyayı görüntülemek için iki Voyager uzay aracının kameraları kullanmak gibi orijinal bir fikri vardı. Uzay aracı çok uzak olduğu için gezegenlerin çok fazla görünemeyeceği düşünülüyordu. İşte tam da bu yüzden Sagan ve Voyager ekibinin diğer üyeleri görüntülerin bu sebepten gerekli olduğunu düşündüler. İnsanlığın Dünya’nın savunmasızlığını görmesini istediler ve dünyamız kozmik okyanusta sadece küçük, kırılgan bir leke.

13 Şubat 1990’da Voyager 1 kameralarını hazırladı ve uzay aracının bilim platformu Neptün’ü işaret etti ve gözlemler başladı. Neptün’den sonra Uranüs, Satürn, Mars, Güneş ve ardından Jüpiter, Dünya ve Venüs’ün görüntülerini aldı. Dünya görüntüleri Voyager 1 kameralarını sonsuza dek kapatmadan sadece 34 dakika önce 14 Şubat 1990’da 04:48 GMT’de çekildi.

Tüm görüntü verilerinin Dünya’ya geri dönmesi 1 Mayıs 1990’a kadar sürdü. Voyager 1, Güneş’in yanı sıra yedi gezegenden altısının resimlerini çekmişti.

Fotoğrafçı Hakkında

Voyager 1, 5 Eylül 1977’de Titan III Centaur Roketi ile fırlatıldı. Voyager 1, 5 Mart 1979’da Jüpiter’i ve 12 Kasım 1980’de Satürn’ü geçti. Soluk Mavi Nokta’yı ve diğer “aile fotoğraflarını” çektikten sonra – 14 Şubat 1990’da 05:22 GMT – Voyager 1 kameralarını sonsuza dek kapattı. Görev planlayıcıları, uzun bir yolculuk için enerjisini korumak için kameraları devre dışı bıraktı.

Ağustos 2012’de Voyager 1 yıldızlararası boşluğa girdi. Artık en uzak insan yapımı nesne.

Kaynak: NASA