Uzaydan Gelen Gizemli Radyo Sinyalleri Her 16 Günde Bir Tekrar Ediyor

Uzaydan gelen gizemli radyo sinyallerinin tekrarladığı biliniyor, ancak ilk kez araştırmacılar, Dünya’dan yarım milyar ışık yılı uzakta tek bir kaynaktan gelen bir dizi sinyal fark ettiler.

Hızlı radyo atımı (FRB), uzayda radyo dalgalarının milisaniye uzunluğundadır. Bireysel radyo atımları bir kez yayılır ve tekrarlanmaz. Ancak tekrarlanan hızlı radyo atımlarının kısa, enerjik radyo dalgalarını defalarca gönderdiği bilinmektedir ve genellikle tekrar ettiklerinde, aralıklı veya bir dizi halinde yayılırlar.

16 Eylül 2018 ve 30 Ekim 2019 tarihleri arasında Kanada Hidrojen Yoğunluk Haritalama Deneyi / Hızlı Radyo Atımı Projesi (CHIME / FRB) ortaklığı ile beraber çalışan araştırmacılar, FRB 180916.J0158+65 adlı sinyalin her 16.35 günde bir meydana gelen örüntü tespit ettiler. Dört gün boyunca, saat başı veya iki saatte bir sinyal atıyor. Ardından, 12 gün sessizliğe bürünüyor. Daha sonra ise tüm bunları tekrar yapıyor.

Ayrıca bulgular, arXiv üzerine yüklenmiş ve alandaki diğer uzmanların incelemesini bekliyor.

CHIME / FRB ortaklığında yapılan çalışmalarda geçen yıl bu sinyal de dahil olmak üzere, tam sekiz yeni tekrar eden hızlı radyo atımı tespit etti. Tekrarlanan sinyal yaklaşık 500 milyon ışık yılı uzaklıktaki devasa bir sarmal galaksiye ulaştı.

Araştırmacılar, bu gizemli sinyallerin kaynağını takip ederek, onlara neyin neden olduğunu belirleyebileceklerini umuyorlar. Şimdiye kadar, tek ve tekrarlanan hızlı radyo atımları gizemini koruyor.

İlk tekrarlayan hızlı radyo atımının izleri olan FRB 121102, yıldızlar ve metaller içeren küçük bir cüce galaksiyeden gelmişti. FRB 180916.J0158+65 ise 500 milyon ışık yılı ötedeki bir sarmal galaksinin eteklerinde, yıldızların oluştuğu bir bölgede yer alıyor.

Araştırmacılar tekrarlayan bir FRB’de 16,35 günlük bir aralığın keşfedilmesi, bu nesnenin tabiatına ilişkin önemli bir ipucu olduğuna dikkat çekiyor.

Hızlı radyo atımlarını anlamak, gökbilimcilerin evrenin kendisi hakkında daha fazla bilgi edinmelerine yardımcı olabilir. Ne kadar fazla atımı izleyebilirlerse, maddenin evrende nasıl dağıldığını haritalamak için sinyalleri daha iyi kullanabilirler.
Araştırmacılar, gelecekteki gözlemlerin, tekrarlayan diğer hızlı radyo atımlarının bir kalıbı olup olmadığını belirlemelerine yardımcı olabileceğine inanıyor. Bu şekilde, bu tür bir periyodikliğin istisna mı yoksa rutin davranış mı olduğunu keşfedilebilecek. Ancak halen bu sinyallerin nereden ne amaçla nasıl geldiği gizemini koruyor.

Kaynak: CNN World