Jüpiter Hakkında Gerçekler

•  Jüpiter, güneş sistemindeki en parlak dördüncü gezegendir.

Sadece Güneş, Ay ve Venüs Jüpiter’den daha parlaktır. Dünya’dan çıplak gözle görülebilen 5 gezegenden biridir.

• Babiller, Jüpiter’in görüntülerini kaydeden ilk uygarlık olmuştur.

Milattan önce 7. Ya da 8. Yüzyılda bu görüntüleri kaydetmişlerdir. Jüpiter, adını Roma tanrılarından almıştır. Yunanlılara göre,  gök gürültüsü tanrısı Zeus’u temsil eder. Mezopotamya’lılar, Jüpiter’i Tanrı Marduk ve Babil şehrinin koruyucusu olarak gördüler. Cermen kabileleri bu gezegeni tanrıları Donar ve Thor olarak gördü.

•  Jüpiter, bütün gezegenler arasında en kısa güne sahiptir.

9 saat 55 dakika’da bir kendi ekseni etrafında bir tur tamamlar. Bu hızlı dönüşü, gezegeni hafifçe düzleştirir ve ona yassı bir şekil verir.

• Jüpiter’in Güneş yörüngesinde bir tur tamamlama süresi 11.8 Dünya yılına eşittir.

Dünya üzerindeki bakış açımıza göre, gökyüzünde yavaşça hareket ediyor gibi görünüyor ve bir takımyıldızdan diğerine geçmek aylar sürüyor.

• Jüpiter, benzersiz bulut özelliklerine sahiptir.

Jüpiter’in üst atmosferi bulut kemerlerine ve bölgelere ayrılmıştır. Esas olarak amonyak kristalleri, kükürt ve bu iki bileşiğin karışımlarından oluşur.

• Büyük Kırmızı Nokta, Jüpiter’deki büyük fırtına

En az 350 yıl sürdü. 3 Dünya’nın içine sığabileceği kadar büyük.

• Jüpiter’in içi kaya, metal ve hidrojen bileşiklerden meydana gelmiştir.

Jüpiter’in koca atmosferinin altında esasen hidrojen vardır. Sıkıştırılmış hidrojen gazı, sıvı metalik hidrojen ve biraz buzdan meydana gelmiştir.

• Jüpiter’in uydusu Ganymede, güneş sistemindeki en büyük uydudur.

Jüpiter’in uydularına bazen Jovian uyduları denir. Bunların en büyüğü olan Ganymede, Callisto lo ve Europa’dır. Ganymede, 5268 km çapında ve bu onu Merkür gezegeninden daha büyük yapıyor.

Bu halkalar, kuyruklu yıldızlardan ve asteroitlerden gelen darbeler sırasında atılan toz parçacıklarından oluşur. Halka sistemi, Jüpiter’in bulut tepelerinin yaklaşık 92.000 km üzerinde başlar. Ve gezegenden 225.000’den fazla km’ye uzanır. 2.000 ila 12.500 km kalınlığındadır.

• 8 uzay aracı Jüpiter’i ziyaret etti.

Pioneer 10 ve 11, Voyager 1 ve 2, Galileo, Cassini, Ulysses, ve yeni ufuklar görevi. Juno misyonu 2016’da Jüpiter’e vardı. Bir sonraki misyonlar Jüpiter’in uydusuna doğru olacak.

Jüpiter’in Büyük Kırmızı Noktası

Jüpiter’in ekvatorunun 22 ° güneyinde bulunur. Ve en az 186 yıldır devam eden bir fırtına. Bu fırtına, yaklaşık 3 ya da 3.5 yüzyıldır var olmaktadır.

Teleskoplar ilk kullanılmaya başladığında, bu kırmızı nokta ilk olarak 7. Yüzyılda görüntülenmeye başlamıştır. Ama, bugün gözlemlediğimiz kırmızı noktaya benzermi ya da ve Jüpiter’in gelip giden fırtınasının olup olmadığı hala bilinmemektedir.

Kırmızı nokta saat yönünün tersine döner ve tamamen dönmesi altı (Dünya) günü bulur. Bir başka gizem kırmızı rengini nereden aldığıdır. Bilim insanları, kırmızı organik bileşenlerin varlığının kırmızı rengi verdiği teorilerine sahiptirler.

Jüpiter’in Atmosferi

Jüpiter’in atmosferi güneş sistemindeki en geniş atmosferdir. %90 hidrojen ve%10 helyumdan oluşur ve aşağı yukarı güneşte bulunan ölçülerle aynıdır. Ve çok az miktarda amonyak, metan ve su gibi birçok gazlar içerir.

Dünya'ya kıyasla Jüpiter boyutu