Suudi Arabistan ile NASA Ay ve Asteroid Araştırmaları Konusunda İşbirliği Anlaşması Yaptı

15 Aralık 2009 tarihinde NASA resmi sitesinde yayınlanan habere göre, NASA ile Suudi Arabistan Kırallığı Kıral Abdülaziz Bilim ve Teknoloji (KACST) Kurumu, Ay ve Asteroid araştırmaları konusunda işbirliği yapma icin anlaştı. Anlaşmaya göre Suudi Ay ve Yakın Gökcisimleri Bilim Merkezi, NASA’nın Kalifoniya’da bulunan NASA Ay Bilim Enstitüsü’ne bağlı bir kurum olarak kabul edilecek.

KACST Başkan Yardımcısı H.H. Dr. Türki Bin Saud Bin Muhammed Al-Saud, bu işbriliği geçen yıl Amerika ile Suudi Arabistan arasında yapılan anlaşmanın kapsamı dahilinde olduğunu, Ay bilimi ve son zamanlarda da yakın gökcisimlerine olan ilginin uluslarası boyutta artması Suudi Ay ve Yakın Gök Cisimleri Bilim Merkezinin kurulmasına neden olarak Suudi Arabistan Ay bilimi ve yeni çalışmalarda odak noktası haline geldiğini söyledi. Ayrıca, NASA ile işbirliğinin genişletilmesinin istediklerini ve bunun iki ülkenin de yararına olacağını ekledi.

NASA Ames Enstitüsü direktörü Greg Schmidt, NASA’nın Ay Bilimleri Enstitüsünün ileri teknoloji ay bilimlerinde ve yeni nesil bilm adamlarını ile kaşifleri eğitmede önder olduğunu  söyledi. Uluslararası ortaklıklarda bu amaçlara ulaşmanın kritik önem taşıdığını ve Suudi meslektaşlarının NASA Ay Bilimleri Enstitüsü’ne getirecekleri önemli bilim, eğitim ve öğretimden heyecan duyduklarını belirtti.

Amerika’nın Suudi Arabistan büyükelçisi James Smith ise bunun, gelişmekte olan, çok yönlü bilim ve teknoloji işbirliğinde önemli bir gelişme olduğunu söyleyerek Başkan Obama’nın 4 Haziran’da İslam dünyasına yönelik yaptığı konuşmasındaki hedeflerden olan ve Kıral Abdullah’ın görüşlerine uyumlu olduğuna inandıkları, bilim ve teknoloji konusunda işbirliğinin artmasını gerçekleştireceğini ekledi.

Suudi Bilim Merkezinin teklifinin getireceği teknik ve mühendislik uzmanlığının, ay bilimleri konusundaki çok çeşitli hedefleri ileri götüreceğini ve ayrıca bilimsel ve kültürel taşıyan ay araştırmalarındaki özel alanlara, radar ve kızıl ötesi resimleme, lazer taraması ve resimlemesi ve topografik çalışmaların dahil olduğu belirtti. Bilim merkezinin yakın gök cisimleri bilimi konusundaki araştırmalarının NASA’nın önem verdiği alanlara önemli bir katkı olanağı sunuyor.

KACST Ulusal Uydu Teknolojileri programı müdür vekili Drç Haithem Altwaijry, KACST’nin birincil görevinin tüm ay ve yakın gökcisimleri ile ilgili araştırmalarını Suudi Kırallığı’ndan yönetilmesi olduğunu söyledi. Bunun araştırmacılara yanı sıra öğrencilere de bilimsel araştırmalar konusunda verimli bir zemin oluşturacağını ekledi.

Vaşington’daki merkez büro görev yapan dış ilişkiler yönetici yardımcısı Michael O’Brien, dünyanın her bölgesinden küçük veya büyük her türlü kuruluşlarla yapılacak uluslararası işbirliğinin karşılıklı fayda sağlayacağını söyleyerek Suudi yetkililerle devam eden görüşmelerimiz ilerde başka alanlarda da bilimsel işbirliği yapılmasını sağlayabilecektir dedi.