Hubble, Yaratılış Sütunları’nı Yeniden Görüntüledi

Yaklaşık çeyrek asırdır uzayda buluan Hubble Uzay Teleskobu, yıllar önce görüntülediği “Yaradılış Sütunları” adlı gaz ve toz bulutlarının yeniden fotoğrafını çekti.Hubble, böylece nefes kesici güzellikteki Yaratılış Sütunları’nı 20 yıl aradan sonra tekrar görüntüledi.

yaradilis

Hubble Uzay Teleskobu yirmi yıl önce en ikonik fotoğraflarından birini çekmişti. Fotoğrafta, sıcak genç yıldızların ışığıyla aydınlanan üç dev gaz sütunu görülüyordu. Yaratılış Sütunları olarak anılmaya başlanan bu sütunlar, tişörtlerden kahve fincanlarına ve halılara kadar her yerde boy göstermişti. Uzayda 25. yılını kutlayan Hubble, 6 bin 500 ışık yılı uzaktaki Kartal Bulutsusu’nda bulunan bu ünlü bölgenin yeni bir fotoğrafını çekti.

Amerika Astronomi Derneği’nin geçtiğimiz hafta yaptığı yıllık kış toplantısında gösterilen Hubble fotoğrafı eski görselden daha net. Görüş açısı daha geniş olduğundan soğuk gaz sütunların dayanıksız temelini de gösteriyor. Gökbilimciler, teleskoptan aynı bölgeyi hem görünür hem de kızılötesi ışıkta fotoğraflamasını istemişler. Ortaya çıkan sonuç, bu çok tanıdık yer hakkında bazı ilginç özellikler ortaya koyuyor.

Kızılötesi ışık, görünür ışığın yapamadığı bir şeyi yaparak toz ve gaz bulutlarının içine sızıyor. Bu nedenle kızılötesi ışınla görülen sütunlar, sayısız yıldızdan oluşan bir denizin ortasında incecik duman kümeleri gibi duruyor. Oysa 5 ışık yılı yükseklikteki bu sütunların içinde yeni doğmuş yıldızlar var. Sütunların en tepe noktaları, bir kozmik patlamanın kabarcıklarında gezinir duygusu veren açık mavi alanlar, sert yıldız rüzgârlarıyla dövülüyor. Belki de yıldızlara özgü bu hırpalanmanın bir sonucu olarak, en yüksek sütunun tepesindeki gaz birikintisi uçarcasına uzaklaşıyor.

Yeni görsel ilkinden de görkemli.

Ghostscript 24 bit color image dump Ghostscript 24 bit color image dump
1995 Yılında görüntülenen Yaratılış Sütunları.

Gökbilimci Paul Scowen, Yaratılış Sütunları olarak bilinen bu yerin aynı zamanda bir yok oluş bölgesi olduğunun da altını çiziyor. “Bu oluşumların geçicilikleri beni çok etkiliyor. Gözümüzün önünde yok olup gidiyorlar,” diyor Arizona Eyalet Üniversitesi’nden Schowen yaptığı yazılı açıklamada. Yirmi yıl önceki Hubble gözlemlerinin düzenlenmesinde çalışmış. “Sütunların yoğun kenarları etrafındaki mavimsi pus, ısınarak uzaya buharlaşan madde. Sütunları geçirdikleri evrimin kısacık, eşsiz bir anında yakaladık.”

Ayrıca Dr. Paul Scowen, bu görüntüleri “Eski bir dostun yeni resimleri” olarak adlandırdı.

Kaynak:NASA, National Geographic